Torshov Sport Løp
MENU

Hva er overpronasjon og supinasjon?

Når det snakkes om joggesko blir det ofte snakk om både overponasjon, supinasjon og hvorvidt en fot har behov ekstra støtte eller ikke. For ågjøre valget av løpesko litt enklere, skal vi forsøke å effektivt forklare hva pronasjon har med løping å gjøre og hvordan du selv kan finne ut mye om hva slags sko du bør ha.


Når vi snakker om pronasjon i sammenheng med løpesko, snakker vi om fotens evne til å rotere innover. Dette er en naturlig rotasjon som fordeler kroppsvekten fra hælen, igjennom foten og frem til stortåa. Overpronasjon oppstår idet ankelen og foten roterer for mye innover og skaper en skjev vektfordeling, da for mye av kroppens vekt er fordelt på innsiden av foten idet man sparker fra. Denne skjevheten planter seg videre oppover i knær, hofter, rygg og nakke. Dersom man overpronerer og løper mye uten noen form for støtte, er vanlige symptomer smerter i føttene, på innsiden av knærne og i hoftene.

 

Grunnen til at overpronasjon oppstår er som oftest at ankelen ikke er stabil nok til å bære kroppens vekt og holde foten stabil igjennom steget. Dette gir særlig utslag under løping, ettersom belastningen på ankelen er langt høyere – opp mot 3x kroppsvekten – enn hva den er til vanlig. I videoen under viser vi en løper med moderat overpronasjon som løper i sko med og uten ekstra støtte, for å demonstrere effekten av riktige sko.

 

Hvordan kan jeg finne ut om jeg behøver støtte eller ikke?

Det aller beste vil være å ta turen innom en butikk som spesialiserer seg på løping for en god vurdering av din fot og ditt løpesett. Men dersom du ikke har anledning, finnes det noen metoder for å finne ut mer om hva slags steg man har.

  • Få hjelp av en venn! Bruk for eksempel mobilkameraet til å filme bevegelsen i anklene likt som i filmen over. Se etter kjennetegn på overpronasjon. Eller løper du kanskje på utsiden av foten og behøver ekstra demping? Best resultat får du ved å bruke en app som tillater avspilling i sakte film.
  • Stå rett opp og ned foran et speil der du kan se anklene dine forfra. Bøy godt ned i knærne og følg med på bevegelsen i anklene. Er det tydelig at anklene peker mot hverandre og dette inntrykket forsterker seg når du bøyer knærne, er det et tegn på at du kan behøve støtte. Dersom anklene er rette/stabile igjennom hele bevegelsen, er det tegn på at du ikke behøver ekstra oppbygging.
  • Tommelfingerregler er: Lav fotbue/plattfot = Overpronasjon, høy fotbue = Supinasjon

 

Selv om det finnes mange metoder som gir en indikasjon på hvilken type sko man bør velge, finnes det dessverre ingen garantier for at en sko vil fungere for nettopp din fot. Her må man rett og slett prøve seg litt frem, og finne modeller som passer til både foten, løpesettet, underlaget og ikke minst egen smak. En underholdende øvelse i seg selv, den evige søken etter den optimale løpeskoen!

 

Jeg overpronerer, hva bør jeg gjøre?

Det første du bør ta stilling til er din egen løpeteknikk. Det finnes mange sko med støtte for overpronasjon, men de fleste av disse er beregnet på løpere som lander på hælen og ruller igjennom hele steget. Dersom du lander lenger frem på foten, bør du velge en sko med lavere høydeforskjell på hæl og forfot (dropp) enn de vanligste modellene, men som samtidig har støtte for overpronasjon. For å effektivt kunne løpe på forfoten anbefales ikke større høydeforskjell på hæl og forfot enn 10 mm.

Jeg løper på utsiden av foten (supinerer), hvilke sko velger jeg?

Når man løper på utsiden av foten, er det ofte fordi føttene og ankelleddet er for “stramt” og for stabilt, slik at den naturlige pronasjonen innover ikke skjer. Dette gjør at foten mister evnen til å rulle igjennom steget fra hæl-til-tå. Man lander på hælen, men fremfor å rulle igjennom steget via mellomfoten, møter forfoten underlaget hardt og brutalt. Da er det lurt å velge sko med en nøytral såle og ekstra god demping, spesielt om du skal løpe på hardt underlag.

SKO FOR LØPERE SOM ER PLATTFOT

Mine favoritter

Det finnes ingen produkter som svarer til valgene.