Torshov Sport Løp
MENU

Guide: Hvilken type løpesko bør jeg velge?

Valgene er mange når det kommer til løpesko, og det er ikke alltid så lett å vite hva man skal velge. Her guider vi deg gjennom de ulike løpeskokategoriene.


Asfalt/grus eller terreng: Våre joggesko er delt inn i to hovedgrupper; asfalt/grus og terreng. Det første du bør finne ut av når du skal ha nye sko, er hvilket underlag du skal bruke dem på. En terrengsko har egenskaper som gir deg bedre grep, stabiltet og slitestyrke i kupert og ulent terreng. En asfalt-/grussko er som regel lettere, bedre dempet og luftigere enn en terrengsko.

 

Videre er joggeskoene for asfalt og grus delt inn i syv underkategorier:

 

Max demping: Disse modellene er laget med tanke på komfort, lange turer og mest mulig demping.

 

Mengdetrening: Joggesko laget for allsidig løpstrening. Samtidig som skoene tilbyr en kombinasjon av god demping og respons.

 

Lettvekt: Dette er lettere sko med begrenset demping, laget for å gi god kontakt med underlaget og høyt tempo. For godt trente løpere kan disse fungere som “hovedsko”. For mosjonister og de som har behov for overpronasjonsstøtte eller ekstra demping, kan disse skoene fungere utmerket som “par nr 2”. Det vil si skoene man snører på seg til intervall- og bakkeøkter, eller de ekstra raske turene.

 

Konkurranse: Sko uten nevneverdig demping, men som til gjengjeld sitter som støpt på foten og gir den aller beste kontakten med underlaget. Laget for å få mest mulig energi ut av hvert eneste fraspark. Dette er skoene man kun bruker til intervall eller når det skal gå virkelig fort.

 

Natural Running: Joggesko laget for å la foten løpe så naturlig som mulig, og la foten bevege seg som om man er barbent. Kjennetegn for disse skoene er høy fleksibilitet og lavt dropp (høydeforskjell på hæl og forfot). Dette er sko som krever tilvending, men som samtidig gjør det enklere å forbedre løpsteknikk og løpe mer effektivt.

 

Lett stabilitet: Dette er sko med moderat støtte for overpronasjon. Disse passer løpere med en lett overpronasjon og løpere med et nøytralt steg. Mange opplever at det kan være veldig godt med litt ekstra støtte på innsiden etterhvert som kilometerne blir til mil og foten automatisk blir sliten og synker sammen. Da er disse skoene ypperlige, også for løpere som i utgangspunktet har et nøytralt steg.

 

Max stabilitet: Her finner du modellene med aller mest støtte for . Disse anbefales kun til løpere med kraftig overpronasjon og behov for å korrigere steget. Kombinert med den kraftigste støtten, er dette også modeller med særdeles god demping. Skoene er komfortable og egner seg best til lengre/rolige økter.

Mine favoritter

Det finnes ingen produkter som svarer til valgene.