Torshov Sport Løp
MENU

Finn joggeskoene som passer for deg

Løpsfølelse, demping eller drop? Slik finner du de riktige joggeskoene til trening og konkurranser.


Løper i Torshov Sport Runners, Nicoline Baartvedt, innrømmer det gjerne; det tekniske i løpeskoene har ikke alltid hatt høyeste prioritet.

– Først handlet sko om design. Jeg tenkte «de var kule, de vil jeg ha». Nå dreier valg av løpesko seg om det å kunne prestere. Hvordan de ser ut blåser jeg mer i. Det har gjort at jeg velger sko som er mye mer riktig for meg.

Nicoline er en erfaren løper, og kan se tilbake på en rekke gode konkurranseresultater hittil denne sesongen. Blant annet vant hun sin klasse i Nordmarka Skogsmaraton og satte ny personlig rekord i Birken, noe som holdt til en femteplass i kvinneklassen totalt.

Etter at hun ble aktiv løper for noen år siden, har måten hun finner de riktige skoene endret seg radikalt.

– Det er utrolig viktig å velge sko etter dine føtter, ditt behov og ditt løpesteg. Stilig design er kun bonus, sier hun.

 

Nøkkelen er variasjon

For både Nicoline, Andreas Grøgaard og Sigrid Jervell Våg er «løpsfølelsen» det aller viktigste ved valg av sko.

– Løpsfølelse for meg er mest mulig kontakt med underlaget uten at jeg føler at det er null demping. At skoen er god på, samtidig som den føles skånsom. Den skal ha litt snert, du skal kjenne at du kan løpe godt teknisk i dem, sier Sigrid.

Andreas er enig:

– Skoene skal være lette og responsive.

Variasjon trekkes samtidig svært raskt fram som et viktig tips av løperne. Selv om alle tre gjerne kan vise til både ett, to og flere favorittskopar, er de raskt ute med å understreke at jo mer du løper, desto viktigere er det å variere hva du løper i, hva slags underlag du løper på, og å bytte ut skoene du bruker helt etter en viss periode.

– Jeg bytter sko ganske ofte. Det går minst tre til fire skopar i halvåret. Jeg veksler mellom dem, og løper aldri i bare ett skopar en hel uke, sier Sigrid.

Det samme gjelder for Nicoline og Andreas.

– De belaster føttene forskjellig. Jeg rullerer alltid på det jeg har. Man vil løpe annerledes med ulike sko, og det gir mer allsidig styrke og kan være skadeforebyggende, sier Nicoline, som først og fremst kjenner på at når dempingen er «død» er det på tide å bytte.

Nicoline er liten og lett, og har en forkjærlighet for sko med lavere «drop». Drop betyr avstanden fra hæl til forfot, og kan ha en del å si for hvordan du lander.

– For min del handler lavt drop om at jeg føler jeg får mye bedre kontakt med underlaget, og et mer naturlig løpssteg. Sko med lavere drop føles mer som et tynt, lite beskyttelseslag mellom fot og underlaget, og er ikke så klumpete. Drop for meg handler ikke bare om hvordan man lander, men også om løpsfølelsen det gir meg.

 

Favorittskoene er lette og behagelige

Etter mange år med løping har både Nicoline, Andreas og Sigrid løpt ut svært mange løpesko. Vi ba dem plukke ut sine favoritter blant skoene de har fått teste fra Nike denne sesongen, et konkurransepar og et mengdetreningspar – og forklare hvorfor akkurat disse har blitt godparene. Alle tre har såkalt normalpronerte føtter.

Sigrid har mange par sko, men hun har valgt ut to som hun er ekstra fornøyd med. Modellene Streak og Lunarglide henter fram godfølelsen med en gang hun snører dem på.

nike-flyknit-streak-joggesko

NIKE FLYKNIT STREAK – LETT MODELL

– Streak er blant de aller letteste skoparene på markedet. Det er som å løpe nesten barfot. Her er det nesten ingen demping. Jeg merker stor forskjell fra andre sko til disse – jeg føler meg utrolig lett. De gir veldig, veldig god løpsfølelse.

Nicoline velger seg også Streak innen konkurranseskosegmentet.

– Med dem føler jeg virkelig at jeg flyr av gårde. Jeg merker at dette ikke er mengdetreningssko, men de er helt perfekte konkurransesko for meg.

nike-lunarglide-joggesko

NIKE LUNARGLIDE  – OPTIMAL TIL LANGTURER MED GOD DEMPING

Lunarglide bruker Sigrid mest til langturer. Personlig liker jeg at de er så myke. Jeg kaller de bare «klubbene mine». De er store på føttene, men ganske godt dempet, som skåner kroppen. Samtidig er de lette nok til en intervalløkt, hvis jeg føler for det.

nike-lunartempo-joggesko

AIR ZOOM ELITE – LETT MODELL TIL LENGRE TURER

Air Zoom Elite er en favoritt hos Nicoline til de litt lengre turene.

– Disse er veldig myke og deilige å løpe i, og de sitter ikke minst veldig godt på foten. Jeg synes de gir god respons både på mølle og utendørs.

Maratonløper Andreas har lagt sin elsk på modellene Flyknit Racer til konkurranse og LunarEpic til de lengre treningsturene.

– Flyknit Racer er ekstremt lette! De har også Flyknit-stoffet som gjør at de sitter veldig godt rundt foten. De har minimal demping og god respons, noe som gjør at jeg føler jeg får maks kraft ut av steget mitt.nike-lunarepic-joggesko

NIKE LUNAR EPIC – SITTER SOM EN STRØMPE RUNDT FOTEN

– LunarEpic gir en vanvittig god løpsfølelse, sitter som en strømpe rundt foten og oppover ankelen. Samtidig har den god respons på forfot og god demping.

 

Ikke for sent med nye joggesko

Denne uka er det under fire uker igjen til Oslo Maraton går av stabelen 17. september i Oslo sentrum. Både Sigrid, Andreas og Nicoline stiller til start på henholdsvis 10, 42 og 21 kilometer. Andreas og Nicoline stiller til start for fjerde gang, Sigrid for femte. Sigrid har som mål å komme ned på 35-tallet, Andreas har lyst til å komme seg under 2.30 og Nicoline har som mål å forbedre tiden fra i fjor, som var 1.22.

– Mange har kanskje ikke kommet ordentlig i gang med løpingen før i det siste. Er det for sent å kjøpe et nytt par løpesko nå?

– Det er absolutt ikke for sent. De fleste vil kanskje velge gå for et raskt lettvektspar å konkurrere i. Da har du fortsatt god tid til å løpe de inn før konkurransen. Hvis du vil spare de helt til konkurransen, kan du også det. Da bruker du de lett én til to ganger i forkant. Om du heller vil gå for et mengdetreningspar som du kan bruke til alt, kan du også det – det er heller ikke noe problem, sier Nicoline.

Sigrid anbefaler å kun løpe inn ett skopar av gangen – og maksimalt to – så føttene får muligheten til å tilpasse seg overgangen til et ukjent par.

– Og så ville jeg absolutt hatt muligheten til å gå tilbake til mine gamle løpesko innimellom.

Andreas opplever at skoene føles best i løpet når de spares litt.

– Etter min mening skal ikke en konkurransesko løpes for mye på i forkant. Jeg føler liksom at det er litt ekstra snert i skoene da.

– Kan man ikke lett få gnagsår om man ikke løper et konkurransepar mer inn i forkant av et løp?

– Noen må løpe med skoene hver dag i minst fem uker før de sitter. Det er individuelt, og her må man bare teste seg fram. Konkurransesko er gjerne litt annerledes enn mengdetreningssko. De trenger ikke løpes så mye inn. Og kjenner du skomodellen fra før, går det mye lettere. Da kan du nesten kjøpe de rett før. Men jeg ville aldri kjøpt en ukjent modell dagen før en konkurranse. Det går, men det er en risiko å ta, og er selvfølgelig ikke optimalt, sier Nicoline.

Sigrid har en dyrekjøpt erfaring etter å ha brukt sko hun ikke løp inn ordentlig. Som litt yngre fylte hun opp bagen med helt nye treningssko da hun skulle på treningsleir i en uke. Det endte med to vannblemmer, to gnagsår og en stor, blå tå. Lærdommen blir at det er aller best å gjøre en gradvis overgang til nye sko, og i alle fall når det gjelder mengdetreningssko.

 

Lettvektssko eller mengdetreningssko?

– Ville dere anbefalt å løpe med en lettvektssko eller en mengdetreningssko i Oslo Maraton, til en mosjonist som vanligvis løper cirka tre ganger i uka?

– En lettvektssko. Helt klart. Under en konkurranse løper du under en kortere periode. Da har det ikke så mye å si om du ikke har så mye demping. Da skal det mye til om du får en belastningsskade, så sant man løper med en mengdetreningssko hele veien fram mot løpet. Men samtidig ville jeg absolutt prøvd ut skoene først, med tanke på passform, sier Nicoline.

– Var jeg en som ikke har kjent på hvordan det er å løpe i noen lettvektssko, ville jeg testet ut hvordan det er. Det er veldig gøy! Jeg tror man ville kjent at man føler seg veldig lett og fri, på en måte.

Men om man velger å gå for kun ett par løpesko, bør man helt klart velge å gå for et mengdetreningspar, mener Andreas.

– Jeg vil fraråde mannen i gata å utføre mengdetrening på lettvektssko. En lettvektssko burde forbeholdes intervalltrening og konkurranse, eventuelt som studiosko. Samtidig unner jeg alle (!) å føle på hvordan det er å løpe på et virkelig godt par lettvektsko, da dette gir vesentlig bedre løpsfølelse og hjelper til å opprettholde høyere fart. Med andre ord anbefaler jeg alle som løper en del å eie både et lettvektspar og et mengdetreningspar.

tips-til-nye-joggesko

Analyse av ditt løpesteg

Nicoline anbefaler alle å gjennomføre en analyse av føttene for å finne ut hva slags sko som passer akkurat deg helt optimalt.

– Hvis du ikke har løpt før, er det veldig viktig å starte med å gjøre en fotanalyse og få god hjelp med å finne det rette paret. Jeg har gjort det flere ganger etter at jeg begynte å løpe mye.

Andreas går etter fem punkter ved valg av løpesko i prioritert rekkefølge:

1) type pronasjon og hvordan man lander

2) hva man skal bruke skoen til (konkurranse/intervall eller mengde)

3) løpsfølelse

4) pris

5) utseende/design

 

Løpesokker

Når man har funnet riktige løpesko anbefaler Sigrid på det varmeste å løpe med treningssokker. Svette kan gi friksjon og gnagsår og treningssokker er laget for å transportere bort fuktigheten. Samtidig bidrar gode sokker til å optimalisere løpsfølelsen, det gir prikken over i-en.

Se utvalget av løpesokker

 

Torshov Sport Runners

Sigrid, Andreas og Nicoline vil fortsette å dele sine beste tips om løping på våre nettsider fram mot Oslo Maraton. Sammen med våre tre andre løpere i Torshov Sport Runners vil de være å se på flere av løpetreningene som starter fra butikken vår i Vogtsgate 70 på Torshov, hver onsdag, ut oktober. Både her og på løpegruppens egen Facebookgruppe vil det være mulig å stille spørsmål om løping til alle våre seks ambassadører for Torshov Sport Runners, som også består av August Flø, Lene Sandem og Jonas Lurås Hammer.

 

Få informasjon om løpegruppa i Torshov Sport Runners Facebookgruppe

I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Lukk
1300,- igjen til gratis frakt
0 av 1300

Mine favoritter

Det finnes ingen produkter som svarer til valgene.